קובי אגאי

המאמר הבא מיועד למי שעושה את צעדיו הראשונים בעולם קידום אתרים או בכלל עוסק בתחום בניית אתרים. חשוב מאד להבהיר כמה דברים לפני שנתחיל. קידום אתרים הוא נושא מאד מורכב שדורש ידע ונסיון בתחומים רבים ומגוונים.

התחום מתעדכן באופן תכוף וכולל המון פרטים, חלקם מאד טכנים, שלוקח הרבה זמן להכיר. הוסיפו לזה את העובדה שזהו בעצם מקצוע ללא 'חוברת הדרכה' כלשהיא אלא יותר אוסף מיומנויות שצריך לרכוש מכל מיני מקורות, הראשי שבהם הוא כמובן נסיון.

אני כותב את כל זה לא בכדי לבאס או להוציא את הרוח מהמפרשים, ההיפך הוא הנכון. חשוב לי שכל מי שרוצה לעסוק בקידום אורגני באופן עצמאי ידע את המגבלות ולא יתאכזב מהתוצאות. חשוב לי גם שתקחו על עצמכם פרוייקטים בסדר גודל שתוכלו ללעוס בכדי שתחוו הצלחה.

מה שזה אומר הוא שכפרוייקטים ראשונים תצטרכות לקחת אתרים בתחומים לא מאד תחרותיים ולא מאד גדולים. זה ישפר את הסיכוי שלכם להצליח ולקבל תיאבון לאתרים ואתגרים יותר מסובכים. תזכרו גם שמאמר אחד, גאוני ומדהים ככל שיהיה, הוא לא יותר מטעימה קטנה. אם אתם רציניים, תצטרכו לקחת כל נושא שהזכרתי כאן ולחפור עליו עוד ועוד.

מה זה קידום אתרים

טוב, נו, אתם בטח יודעים כבר מה זה: קידום אורגני, או קידום דפים בתוצאות החיפוש של גוגל וכו'. מה שחשוב כרגע הוא ליצור אצלכם מבנה נכון של התמודדות עם המשימה הזו ולכן נחלק אותה ל…שלושה חלקים:

  • קישורים
  • תוכן
  • אופטימיזציה

זהו, תדאגו לשלושת אלו בצורה טובה ועשיתם את זה… החלוקה הזו היא החלוקה המקובלת כיום. שני הסעיפים הראשונים הם די ברורים. השלישי קצת פחות ברור. מדובר בכל מיני פרטים טכנים מסוגים שונים שנעשים בעיקר 'און סייט'. נגיע לזה.

מה שחשוב להבין באופן עקרוני הוא את הדבר הבא: גוגל תמיד מנסים להציג בתוצאות החיפוש אתרים רלוונטים. הם עושים זאת על ידי בניית אלגוריתם שמשקלל כל מיני פרמטרים. אנחנו כמקדמי אתרים יכולים להשתמש בכל מיני שיטות שנעות על מין סקאלה דמיונית שנעה בין שתי נקודות:

  • פעולות קידום אתר שאשכרה משפרות את חווית הגלישה, המידע והשירות לגולש
  • פעולות שהן מניפולציה נטו

שימו לב שניתן לקדם אתר בשתי הדרכים הללו. מה שצריך לזכור הוא שגוגל עובדים יומם וליל בכדי שהאלגוריתם שלהם יצליח 'לתפוס' את הפעולות מהסוג השני. כך היה כאשר הם עלו על 'חוות הקישורים' לפני עשר שנים ובין לילה אתרים עם קישורי זבל ירדו בקידום. כך היה לא מזמן באתרים בנושאי רפואה או כלכלה שקודמו בעזרת תוכן מפוקפק ולא אמין.

מה שאני מנסה להגיד הוא כזה: אם אתם לא בטוחים בנוגע לפעולה כלשהי, נסו לחשוב עליה מהכיוון הזה. פעולות מהסוג השני יהפכו עם הזמן ללא לגיטימיות ויפגעו בדירוג בעוד פעולות מהסוג הראשון יעזרו לדירוג.

קידום אתרים – תכלס

הזכרנו שלוש נקודות בסיסיות עליהם עומד קידום אתרים, בואו נדבר קצת על כל אחת.

קישורים

קישורים חיצוניים מהוויים למעשה מעין 'הצבעות אמון' באתר. גוגל מבין, ובצדק, שאם אתר כלשהו מקשר לדף אצלכם באתר, הרי שזה נעשה כי התוכן שם איכותי. זכרו את הנקודות הבאות:

  • קישורים צריכים להגיע מתוכן שהוא רלוונטי לאתר שלכם. נניח שאתם מנהלים אתר של קונדיטור. קישור איכותי יהיה למשל ממאמר על עוגות חתונה באתר אירועים.
  • אתרים מדורגים לפי הסמכות שלהם. קישורים מאתרים סמכותיים יתנו יותר 'אנרגיית קידום'. אתרים סמכותיים מאד הם למשל וויקיפדיה, אתרי .gov או אתרים בפורטלים גדולים.
  • 'אנקור' הוא הטקסט ממנו יוצא הקישור. יש לו הרבה חשיבות כי הוא מאותת לגוגל לגבי התוכן אליו הוא מקושר.
  • קניית קישורים היא אסורה ותוביל לענישה במידה ותתפסו. תמיד תוכלו לבצע עסקאות החלפת קישורים, כמובן שגם זה צריך להיעשות 'בטבעיות'.
  • קישורים יכולים להיות משני סוגים: follow ו non-follow. הראשונים מאותתים לגוגל להתחשב ולהעביר 'אנרגיית קידום' עם הקישור בעוד השניים מהווים רק 'גשר' לתנועת גולשים. משתמשים בהם למשל בפורומים בכדי שאנשים לא יספימו אותם בקישורים.

תוכן

כאן אני צריך לרשום משהו כמו "ביל גייטס כבר אמר שתוכן הוא המלך" או משהו כזה, אבל אני אחסוך לכם את הקלישאה. תוכן טוב הוא לב האתר. תוכן הוא מה שיאותת לגולשים שלכם שאתם מקצעונים שמבינים את התחום. אתרים עם תוכן טוב ישאירו אצלם את הגולשים למשך דקות ארוכות ויאותתו כך לגוגל שאילו הם אתרים טובים. שימו לב לכל רכיבי התוכן:

  • טקסטים – ממש כמו המאמר הזה. טקסטים הם ליבת התוכן וגם מהווים סוג תוכן שגוגל יכול להבין בצורה הכי טובה.
  • תמונות וגרפיקה – אילו קובעים אם האתר יראה כמו עוד אתר לעסק או שהוא ישדר מקצוענות ורצינות. תמונה חזקה יכולה לעשות את ההבדל ושווה להשקיע בזה.
  • סרטונים – זהו סוג התוכן שאולי הכי קשה להפיק, אבל הוא כמעט הכרחי היום. סרטונים מייצרים הרבה אנגייג'מנט ומשאירים גולשים על האתר למשך זמן רב. דמיינו שבמקום לקרא את המאמר הזה הייתם צופים בפרזנטור/ית חביבה שמציגה לכם את הדברים באמצעות סרטון, שווה לא?

אופטימיזציה

האמת היא שניתן לתת כותרת שונה לחלק הזה. מדובר כאן בכמה גורמים מאד חשובים שחייבים לתת עליהם את הדעת, להלן כמה מהם:

  • מהירות – זהו אחד הגורמים המכריעים בקידום אתרים בגוגל. בואו נאמר כך – בניית אתר אינטרנט איטי לעולם לא יוכל להגיע לתוצאות טובות. יהיו לו שיעורי נטישה גדולים וגוגל לעולם לא יציג אותו בראש התוצאות.
  • תגיות – זו הדרך שלנו להגיד לאלגוריתם במה הדף עוסק. תגיות הכותרת והתיאור למשל הן הדרך שלנו למשוך גולשים מתוצאות החיפוש אל האתר. לתגיות תמונה יש חשיבות עצומה בדרך בה גוגל מבין את האתר.
  • היררכיה – אתר שבנוי נכון צריך להציג היררכיה נכונה. היררכיה באה לידי ביטוי בתפריטים, במפת האתר ובמיקום האלמנטים השונים.
  • התאמה לניידים – כיום, אתר שמתיימר להצליח חייב להיות בנוי לתצוגה טובה בכל גודל מסך. יש לזה השפעה ביחוד לאתרים עם קידום מקומי.

כמובן שכל מה שנאמר במאמר זה מדבר על קידום אתרי אינטרנט, בשונה מקידום חנות וירטואלית שדורש ידע מקדים בנושאים טיפה יותר מורכבים, על זה ועוד אכתוב בהמשך.

לאלו שבאמת מעוניינים ללמוד קידום אתרים מאפס ומאוטוריטה בתחום הקידום, הרשו לי להכיר לכם את עשהאל דרייר שיצר מדריך לקידום אתרים מעשי ומפורט צעד אחר צעד איך לקדם אתר, אין צורך לקחת קורסים במכללות – הבן אדם מגיע עם קבלות – וזה בחינם! למידע נוסף שוטטו אצלו באתר https://www.w3c.org.il/ .

שוקל להקים חברת קידום אתרים? מקווה שהטיפים הנ"ל יסייעו לך. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *