עיצוב לוגו

עיצוב לוגו 1

קובי אגאי

עיצוב לוגו- איך מה מתי ולמה?

כל חברה שרוצה לבדל את השירות או המוצר שלה מחברות מתחרות, חייבת לוגו. לצורך כך מסבירים מומחי העיצוב הגרפי של Ever access, מהו בעצם לוגו ומי זקוק לו?

בעבר היה מקובל שרק חברות מובילות בעולם ומעצבי על אוחזים בלוגו משלהם. היום, כאשר יש ריבוי ושפע של מוצרים ומותגים, וכל אחת רוצה לבדל את עצמה מהשאר, כל חברה בעצם יכולה לפנות למעצב גרפי ולהזמין לוגו. זהו בעצם סוג של סמל שמרכז בתוכו באמצעים גרפיים מסרים שהחברה רוצה להעביר, ושהם חלק מהיתרונות של המוצר או השירות. לוגו הוא אחד הביטויים של המותג. הוא יכול להופיע על המוצר, להתנוסס על חולצות העובדים, וכמובן בראש אתר האינטרנט, בניירת של המוצר בפרסומים, בדיוור ועוד. הלוגו הוא כמו סימן זיהוי למותג וכאשר נחשפים למותג, צרכנים כבר יודעים לזהות את הלוגו שלו ושל רבים אחרים, בעיקר אם הם צרכנים שלו. מי לא זוכר את הלוגו של מקדונלס האות M בצהוב בגדול, הוי הגדול של מותג נייקי ועוד.

עיצוב מסרים בלוגו

מטרתו של הלוגו היא לא רק לעצב סמל מיוחד ומבדל, אלא גם להעביר מסרים על המותג. הגרפיקה מספיק יצירתית כדי לומר כל דבר בצורה, והלוגו הוא הסמל שמייצג את היתרון הכי חשוב של המותג, או ההיסטוריה שלו או כל נתון אחר שחשוב למותג לפרסם בציבור. בעיצוב גרפי אפשר להגיד: מהר, איטי, גבוה, נמוך, קצר, ארוך. חכם, טעים, יקר, זול, טבעי, מלאכותי ובעצם כל דבר שרוצים לבטא אפשר לעשות זאת בצורה גרפית. צב למשל שהוא סמל האיטיות יכול בשקט להיות הלוגו של חברת שליחויות או חברת מוניות. זאת הסיבה שהסמל של דואר ישראל הוא צבי, אבל הם יכלו גם ללכת הפוך על הפוך, רק שכאשר הקימו את הדואר לא היה יותר מדי הומור במדינה…

יש שימוש נרחב בנורמות ובמוסכמות חברתיות כדי שלוגו יהיה ברור לציבור, בלי להסביר אותו. שחור זה אפל, וירוק זה טבע, וצהוב זה שמש, ורק לצבעים עצמם יש את המסרים שלהם, ולכן רוב הלוגואים גם צבועים, כי הצבע מחדד את המסרים שרוצים להעביר. בקיצור אפשר להפוך כל צב ללוגו של כל חוג יוגה, כי הוא גם סמל של שקט ושלווה וחוזק.

 

עיצוב לוגו משלכם

צרכנים אוהבים מותגים ואם יש לכם מוצר או שירות טובים, לוגו הוא השלב הראשון לבדל אותם בדרך להפוך אותם למותג. לוגו הוא בעצם כמו חתימה, אחריות, המלצה ותו של איכות. בדרך כלל מותגים באמת לא מאכזבים, הם דורשים מעצמם איכות ולכן הם מותגים. מוצר זול ונחות, שמתפרק, מתבלה או נקרע אחרי שימוש אחד לא יכול להיות מותג לכן חשוב להבין כי לא כל מוצר יכול להפוך למותג רק אם יש לו לוגו, אבל כל מוצר טוב שיכול להיות מותג עדיף, שיהיה לו לוגו, כדי שהצרכנים יוכלו להבדיל בינו לבין מוצרים דומים. הלוגו יהיה הסמל שמייצג הכי טוב את הערכים של המותג. בדרך כלל הוא מורכב מאותיות, שם וגרפיקה שיש לה משמעות. הרבה פעמים האותיות בלוגו זה שם בעלי המותג, והגרפיקה רוצה להגיד עוד משהו כך שמי שיסתכל על הלוגו, יזכור אותו ואולי גם יחייך. בלוגו מאוד חשוב לשתול הומור וגם קריצה ולא פחות מכך חוכמה. לוגו זכיר, הוא לוגו חכם ולא כמו של כולם. הוא חייב להיות מקורי, הוא חייב להיות נאור והוא צריך לייצג הכי טוב את המוצר.

 

מה אומרים הלוגואים?

כדי להבין מה אמור לכלול כל לוגו, אין יותר טוב מלנתח כמה לוגואים מפורסמים. מאחורי כל אחד מהם יש סיפור או רעיון שהובילו דווקא ליצירת הלוגו הזה. יש קשר בין הסיפור להיסטוריה של המותג, לבנייה שלו, להתחלה, הרבה פעמים למי שהקים אותו, ויש קשר בין הלוגו לבין המותג עצמו, התרומה שלו, החדשנות, מה הוא מביא אתו ועוד.

לרשת דומינו'ס פיצה יש לוגו בצורה של קוביית דומינו עם שלוש נקודות. מדוע? משום שכאשר החליטו האחים תום וג'ימס מונהאן בשנת 1960 לעצב לעצמם לוגו, היו להם אז שלושה סניפים. היום אין קוביית דומינו שמסוגלת לייצג את 10,000 הסניפים ו-82 המדינות בעולם שיש להם סניף של דומינו.

גם על הלוגו של חברת האלקטרוניקה LG מתבקש לשאול למה דווקא LG. אם כך, כמו בשאלה על כל לוגו יש תשובה. האותיות LG מציינות את שתי האותיות הראשונות בשמן של שתי החברות הראשונות והמקוריות שהקימו את החברה בדרום קוריאה. (Lucky ו-Goldstar). מסתבר שאם תשאלו את רוב אוהדי המותג מה פירוש הלוגו, לא תמיד הם ידעו לומר, אבל יש מי שהתשובות בידו ולכל עיצוב לוגו יש את הסיבות שלו, ובדרך כלל הן היסטוריות. הרבה פעמים נעשה ניחוש בקשר ללוגואים, שקשור למסורת, לאירוע שהתרחש בחברה, לבעלי המותג ועוד.

 

עם הלוגו של הייניקן מסירים את עין הרע…

 

הלוגו של בירה היייניקן בא לגרש את עין הרע, כך גורסים מי שמנתחים את לוגו המותג. זהו בעצם קמע שנוצר במאה ה-19 עבור מבשלות בירה. אבל יש עוד גרסה והיא שכל אחד מחלקי הכוכב התחתונים מייצגים יסודות קדמוניים והם" רוח, מים, אדמה ואש, והחוד החמישי הוא הבלתי נודע, ממש כמו הבלתי נודע בטעמה של בירה שאף פעם אי אפשר היה לדעת מה יהיה טעמה בסוף הבישול. ויש גרסה נוספת ללוגו הזה. כאשר הייניקן הצעיר הקים את המבשלה שלו, נתלה על כל דלת של מבשלה כוכב שניתן לכיוונון להודיע באיזה שלב של בישול נמצאת הבירה.

ומבירה לבירה. סמל כוכב הזהב של גולדסטאר בעל ששת הקודקודים, מיוחס לסמל גילדת יצרני הבירה הגרמנית ומוטבע יש אומרים מאז ימי הביניים על הבירות הטהורות והאיכותיות.