תפריט ניווט מהיר
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    7 טעויות בפתיחת עסק

    7 טעויות בפתיחת עסק

    הקמת עסק זה ממש לא עניין של מה בכך. אכן קיימים יחידי סגולה שפשוט “הולכים על זה”, אך זהו לא יותר מהימור מסוכן.

    לעיונכם 7 טעויות בפתיחת עסק – קראו והמנעו.

    טעות מס' 1

    המוצר

    טעות בבחירת המוצר היא פעמים רבות מכת מוות שהעסק פשוט לא יכול לקום ממנה. בחנו היטב את המוצרים שלכם.

    טעות מס' 4

    דוחק תקציבי

    כל היצורים החיים נזקקים לאוויר לנשימה. העסק דורש כסף. ללא תקציב מספק, העסק עשוי לגווע.

    טעות מס' 2

    מיקום

    בחירת מקום לא מדויק להקמת בית העסק (לרוב לצורך חיסכון), עשוי להוכיח עצמו נתון כקטלני לקיום העסק.

    טעות מס' 5

    שותפים לא נכונים

    שותף טוב שווה את משקלו בזהב. לשותף לא טוב כדאי לשלם את משקלו בזהב, רק שיעזוב...

    טעות מס' 3

    עובדים

    בעוד עובד יכול להוות נכס חשוב מאוד לעסק, עובד לא יעיל יכול להכביד על העסק ותפעולו היום יומי.

    טעות מס' 6

    השקעות "שקועות"

    קנית מכונה יקרה עבור תפעול העסק? מכונית חדשה למנכ"ל? ישנן הוצאות שלא ניתן להשיב. השמר ופעל בחכמה.

    עסק טוב לא נולד ביום אחד. החל מהניצוץ הראשוני (הרעיון או ההשראה) משם למחקר, תכנון ולבניית תוכנית עסקית מפורטת ולבסוף תחילת עבודה.

    עם זאת, במציאות עסקים קטנים\בינוניים רבים נפתחים ללא תוכנית או דרך סלולה, הם צצים כפטריות אחר הגשם, נאחזים במה שבא ליד ומנסים בכל כוחם לצמוח ולהתפתח כל עוד הסביבה מאפשרת זאת. עסקים אלו נוטים להיפגע מאוד כאשר רוחות המציאות משנות את תנאי המשחק ולמעשה לוקחים מבית העסק את הקרקע ה”יציבה” על גביה התפתח.

    לצערי הרב במקרים רבים עסקים מוקמים ללא מחקר מקדים ראוי, או על בסיס עיבוד נתונים שגוי. קבלת החלטות פזיזות בשלביו הראשונים של העסק יכולים להוכיח עצמם מאתגר משמעותי מאוד ועד לעניין הרסני ובלתי הפיך שכן יתכן ובית העסק:

            ביסס עצמו על מוצר לא נכון

            ביסס עצמו במיקום לא מתאים

            מעסיק תקופה ארוכה עובדים לא יעילים (ואיתם ה”נזק” הגלום בפיצויי הפיטורין)

            התחיל את העסק בדוחק תקציבי

            בוסס על שותפות\שותפים לא נכונה\נכונים

            ביצע “השקעות שקועות” שגויות

            ביצע התחייבויות קודמות וחוזים מגבילים

     

    טעות מס’ 1 בפתיחת עסק – המוצר 

    או המוצרים הינם אחד המרכיבים החשובים ביותר אותו בוחר בעל העסק לפני שהעסק מתחיל לפעול. בחירה במוצר הנכון (בזמן הנכון, ובאזור הנכון) עשויה להוביל לבדה לעליה משמעותית במכירות. עם זאת הבחירה במוצר שגוי עשויה להוביל לעסק מדשדש ועייף, שקשה מאוד לקדם. במקרים רבים ניתן לבצע התאמות בבית העסק ולשנות את המוצר\ים במטרה לנסות ולהשקיע את המשאבים במקום הנכון ולהביא לרווחיות אופטימאלית. חשוב לצין כי לפעמים קיימת עלות משמעותית בהחלפת המוצר הקיים (לדוגמא הצורך לשפץ מסעדה ולהפוך אותה לחנות בגדים) לא תמיד הדבר כדאי או אפשרי. לכן, הבחירה הראשונית במוצר וההשלכות שלה לפעמים חורצת מראש את גורל העסק.

    אז מה עושים? בוחנים מחדש את האפשרות לשנות את השיווק או את המוצר. לא תמיד הדבר אפשרי, לא תמיד הדבר כדאי, אבל חייבים לבדוק ולכל הפחות לצמצם הפסדים.

    “כאשר המוצר אינו מתאים, יש לבחון ברצינות את האפשרות לבצע שינויים של ממש בעסק, גם כאשר הדבר כרוך בהוצאות. רצוי מאוד לבצע את ההליך בליווי איש מקצוע.”

     

    טעות מס 2 בפתיחת עסק – מיקום

    בית העסק הוא אחד הגורמים המשמעותיים ביותר שיש לבחון במהלך הקמתו של עסק חדש. פעמים רבות המיקום הוא זה שלפיו יקבע סוג המוצר, שיטת השיווק ועוד מגוון עניינים הרי גורל – כולם רלוונטיים וקריטיים להצלחתו של עסק חדש. מכאן, אין זה פלא כי בחירה במיקום שגוי מהווה נטל משמעותי מאוד על בית העסק שפעמים רבות קשה מאוד להשתחרר ממנו. הסיבה העיקרית היא כי אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר בהן נושא בית עסק בישראל הינו תשלום השכירות והתשלומים הנלווים הקשורים בעניין, לצד הסכם לכל הפחות שנתי, לפיו על העסק ובעליו לשלם עבור שכירות הנכס למשך כל התקופה. בנוסף לעלות הישירה, מעבר למיקום חדש יפגע גם בכל פרמטר אחר שכבר הצלחנו להשיג – לקוחות שכבר מכירים את בית העסק, מחקר מקדים שנעשה או ניסיון שהצטבר והרשימה עוד ארוכה מאוד.

    אז מה בכל זאת ניתן לעשות? באופן כללי “זול” יותר לגעת כמעט בכל משתנה מאשר בעניין המיקום, לכן כאשר אנו מזהים כי המיקום אינו מתאים לפרויקט, חייבים לשקול מחדש את הפרויקט כמכלול. האם המוצר מתאים למקום? האם השיווק מתאים? האם ניתן להסתמך על קהל היעד המצוי באיזור או שאולי עדיף לנסות לבסס עסק שמרכזו ברשת ולהשתמש בנכס כמרכז שירות או מחסן? האפשרויות בלתי נגמרות, אך נדרשת מקוריות ויצירתיות ולפעמים אף השקעה כספית כזו או אחרת במטרה לשנות את הקיים ולנסות להצליח למקסם את הפוזיציה שאתם נמצאים בא.

    ” המיקום חלש? אולי כדאי לעבור לרשת, אולי לשנות את המוצר. בכל מקרה להאריך את המצב ולפעול בצורה שקולה ומחושבת.”

     

    טעות מס’ 3 בפתיחת עסק – עובדים

    מהווים נכס חשוב מאין כמותו לבית העסק. עובד טוב שווה את משקלו בזהב, בעוד עובד חסר מוטיבציה ועייף עשוי להוות נטל בלתי נתפס שיגרור את העסק שלכם עמוק אל מצולות הכישלון. הבעיה אף מחריפה כאשר מנהלי העסק אינם מכירים באופן מספק את ידני העבודה ובית העסק מגיע למצב בו קיימים עובדים לא יעילים שיקר להשתחרר מהם. לדוגמה, עובד שכבר צבר וותר של כמה שנים טובים בבית העסק יוכל לתבוע פיצויי פיטורין. נשים בהיריון גם הם דוגמא טובה לאוכלוסייה שמסובך יותר להתנהל מולה ועל כן בעל העסק צריך לדעת כיצד כדאי להתמודד.

    האם זה משמעותי? התשובה היא לחלוטין כן. עובד בלתי יעיל פוגע בעסק, לרוב הפגיעה אף דיי משמעותית. העלות לשחרור עובד שכזה עשויה להיות גבוה, שכן עובד אשר פעל במסגרת העסק כ10 שנים במשכורת של 5,000 ש”ח למשל, יהיה זכאי לפיצויי פיטורין משמעותיים של כ50,000 ₪!.

    אז מה בכל זאת אפשר לעשות? ניתן:

            ליצור ולחדד נהלים ופרוצדורות עבודה

            לבנות מנגנוני ביקורת חדשים שיסייעו לעובד להבין שהוא “נמדד” באופן זה או אחר

            לאפיין מערכת תמרוץ לעובדים (שיטות שונות למתן בונוס התלוי בתועלת)

            לבחור באפשרות “לספוג” את הנזק, ולפטר את העובד

    ישנם עוד כלים רבים אשר ניתן לעשות בהם שימוש בהתאם לנסיבות, אך הייתי אומר שגם בעניין זה ייעוץ מקצועי שמשלב ראיה עסקית והבנה משפטית של הסיטואציה יכולה להוביל לתוצאות הטובות ביותר.

    “עובד הוא אחד הכלים המשמעותיים והחשובים ביותר בכל עסק, יש תמיד לנהוג בעובדים בכבוד, ולספק להם סביבת עבודה נוחה וברורה שתועיל לשני הצדדים בצורה אופטימאלית”

     

    טעות מס’ 4 בפתיחת עסק – דוחק תקציבי

    הוא לצערנו הרב מצב שכיח בו העסק קם או פועל כאשר אין בידיו רזרבות כספיות להבטיח את המשך יישום קבוע של התוכנית העסקית שלו, וכמובן ניהול העסק. לפעמים התקציב מספיק בדיוק להקים והחזיק את העסק “בחיים” לזמן קצר ולפעמים תקציב פשוט לא מאפשר להקים את העסק כפי שרצינו מלכתחילה. בכל מקרה כאשר העסק חי בדוחק תקציבי קבוע או פועל ביציבות אך לא “אוגר שומנים” (שומר כסף בצד), בעל העסק מסתכן באופן משמעותי. תמיד נכון ליצור תוכנית עבודה ברורה ולהניח סכום כספי מוגדר בצד מתוך הרווחים. הכספים לרוב משמשים בסופו של דבר לפיתוח העסק, כלומר רזרבות שמטרתן קידום ושדרוג הכנסות העסק. אך במקרים הנדירים בהם אנו חיים בתקופת משבר (כמו לדוגמא משבר הקורונה שעברנו כולנו בשנת 2020), ללא רזרבות כספיות מספקות העסק פשוט יכול להימחק – עשרות שנים של בנייה וטיפוח נעלמות כהרף עין.

    חברים, עסק טוב הוא עסק שמרוויח כסף ביציבות ובבטחה. תוכנית עסקית טובה תמיד מתחשבת במצבי קיצון ובסיכונים פוטנציאליים ומשאירה בצד הן רזרבות כספיות (מדומות – מתוך הלוואה) או ממשיות (כסף נזיל) והן מקצה חלק מהכנסות העסק לאגירה.

    “קלישאה מוכרת היא כי כל משבר הוא הזדמנות, אבל הזדמנות היא מותרות השמורות רק לבעלי המאה. תהיה חכם, ודאג להיות בעל המאה בזמן משבר.”

     

    טעות מס’ 5 בפתיחת עסק – שותפים לא נכונים

    הם אחת הנסיבות הקשות ביותר בהן יכול לגסוס (ולא ממש לחיות), בית עסק. לשותף מעמד מיוחד ובעייתי, לא ניתן סתם כך לפטר שותף ופעמים רבות לעמדת השותף השפעה מכרעת על עניינים שונים הקשורים לניהול העסק (מכוח הסכם השותפות). כאשר היחסים בין השותפים אינם יציבים, העסק בסכנה קיומית ממשית. הסכנה כל כך חמורה עד שהייתי ממליץ לכל שותף בעסק שמתחיל ומזהה משבר שהוא לא בדיוק יודע כיצד הוא עלול להיגמר להציע לשותף הרלוונטי להגיע להליך גישור אפילו במימון השותף (הראשון), רק כדי לעשות הכל וליישר את המשבר בצורה מיטבית כמה שיותר מהר.

    “אנחנו מכירים כבר 10 שנים, הוא יהיה שותף חלומי”

    זו האשליה שבא אנו חיים לפני ה”חיים המשותפים” שלנו עם “בן הזוג”. בסופו של יום עולם העסקים כמו עולם המשפחה מושטת על עקרונות רבים וטובים, אך כולם בסופו של יום כפופים לעיקרון שלצערנו פעמים רבות הופך לעקרון העל של “הכסף מעל הכל”.

     

    “כשאין – הכל טוב.”

    “כשיש (חובות או זכויות), כאן מתחילה הבעיה”

     

    כאשר אנו נכנסים לעסק חדש אנו נוטים לראות את העולם בצורה מאוד רומנטית, להאמין שאנחנו והשותפים פועלים בכוחות משותפים למען מטרה משותפת, אך לצערנו לא תמיד כך הדבר – בזמן אמת (תחילת השותפות) או בהמשך הדרך (מהלך חיי השותפות).

    אנשים מתגלים כשתלטנים, בלתי יציבים בשעת משבר, לא אחראיים, מאבדים את המוטיבציה וה”רעב” לעסק בשלבי החיים השונים של העסק ובסופו של יום אין הרבה מה לעשות – אלא אם הדברים הוסדרו מראש.

    שלא תבינו לא נכון – שותף נכון הוא נכס בל יתואר, זה אדם נוסף בעל יכולות וכישורים שיש לו עניין ממשי בהצלחת העסק. פעמים רבות עצם קיום השותפות מהווה הנכס המשמעותי ביותר של בית העסק. אך מדובר כאמור בחרב פפיות שיכולה באותה מידה למוטט את העסק קליל תוך וויכוחים פנימיים.

    אז מה עושים? שיחות מקדימות והסדרת הסכם שותפות!!

            תוכנית עסקית מפורטת וברורה.

            כריתת הסכם שותפות מפורט ומקיף מחד וגמיש מצד שני.

            מה תפקידו של כל אחד בכוח.

            מה לא תפקידו של כל אחד בכוח (במה השותף לא יתערב)

            איזה פרוצדורה נדרשת לצורך ביצוע פעולות חריגות (רוב? רוב מיוחד כלשהו?).

            מנגנון ניהול סכסוכים (גישור ו\או בוררות).

            באילו תנאים מפרקים את השותפות.

            ודברים רבים נוספים…

    הכי חשוב זה לתאם ציפיות לפני תחילת העבודה המשותפת ולנהל שיח אמיתי וכנה בכל הנוגע לחלוקת התפקידים והאחריות של הצדדים. אני אישית לא ממליץ להיכנס לעסק ללא תוכנית עסקית סדורה מתוכה ניתן יהיה למנות את התפקידים ומתחמי האחריות של כל אחד מהשותפים. גם הסכם שותפות הוא כלי חשוב מאוד לשמירה על יציבות העסק. בסופו של יום בהירות בכל הנוגע להתנהלות השותפות במסגרת הסכם (כלי מחייב משפטית), מותיר הרבה פחות מקום לוויכוחים ומסדיר פעמים רבות שאלות קשות מראש. הדבר מוציא החוצה חלק מהרגשות השליליים הקשורים בניהול הסכסוך ומבהיר לצדדים בינם לבין עצמם, כיצד הם ראו רצו שהסכסוך הזה יתנהל כשהימים היו יפים יותר.

     

    “כל עסק קטן כגדול צריך להתחיל בתכנון מקדים ותוכנית עסקית. כל שותפות קטנה כגדולה זקוקה להסכם שותפות שיסדיר את מערכת היחסים בין השותפים וייצר יציבות. מדובר בהשקעה של כמה אלפי שקלים שעתידה לקנות לשותפים שקט ויציבות – שהם כאמור גורמים מכריעים להצלחת העסק”

     

    טעות מס’ 6 בפתיחת עסק – “השקעות שקועות”

    אלו בעצם הכספים אותם מוציא בעל העסק על נכסים או הוצאות קבועות שהוא לעולם לא יוכל להשיב – חוזה שכירות לתקופה מסוימת? רכישת מכונה יקרה? מלאי נרכש? הרשימה היא אין סופית.

    כמעט כל בית עסק נדרש להשקיע כספים באמצעים שונים במטרה לצמוח ולהתפתח אך ההחלטה לרכוש אמצעי כזה או אחר בעוד הכרחית או כדאית במקרים מסוימים, עשויה להיות הרסנית עבור העסק.

    בניגוד לאמצעים שבית העסק מחזיק בהם בהשאלה (כמו מלאי ניתן להחזרה למשל), השקעות “שקועות” אינן ניתנות להשבה, ולכן השקעה לא מדויקת עשויה להוות משקל כבד על בית העסק בייחוד כאשר מדובר על התחייבות שעדין לא שולמה במלואה כגון תשלום דמי שכירות חודשיים עבור בית העסק. יתכן ובעל העסק יבין כי המיקום אינו מתאים לבית העסק וכדאי לעבור למשל, אך ההשקעה השקועה תורה לו להישאר היכן שהוא – מכיוון שמעבר יהיה כרוך במחיר, לעיתים אף מחיר גובה.

    לכן ובייחוד כאשר בית עסק עתיד לבצע השקעות שיצאו משליטתו לאורך זמן חובה שיגיע מוכן ומצויד בתוכנית עסקית מפורטת. נטילת סיכונים היא חלק בלתי נפרד מעולם העסקים, אך אין זה אומר שאנו רוצים ליטול על עצמנו סיכונים לא מחושבים ו”להיכנס להרפתקה”. מרבית העסקים נכשלים בשל היעדר תוכנית איכותית.

    היה והנכם מרגישים כי בית העסק שלכם שוקע תחת משקל ההוצאות הקבועות של העסק, או אולי מחזיק בנכסים שהוא לא עושה בהם שימוש מועיל (כלומר לא “יחזיר את עצמו” עם השנים בדרך זו או אחרת) – הגיע הזמן לרענן את התוכנית העסקית שלכם (תוכנית הבראה) ולנסות להתמודד עם המצב על הצד הטוב ביותר.

    איך מתמודדים עם מצב שכזה? האמת היא שאין תשובה אחת, צריך לבחון את הסיטואציה. הסכמי השכירות? הסכמי הרכש? חלופות קיימות בשוק (מכירת סחורה במחיר “הפסד” מצומצם), קיימים אין סוף כלים שניתן לצמצם באמצעותם את הנזק שנגרם לנו עקב השקעות שגויות שביצענו בעבר, אבל צריך לפעול בצורה נכונה ומסודרת בכדי למנוע נזקים נוספים.

    “זכרו – בעסקים לוקחים סיכונים ועושים טעויות, זה טבעי ולגיטימי. מה שלא לגיטימי זה לא ללמוד מהטעויות שלנו, ולהמשיך לפעול בערפל. קמתם בבוקר ואינם יודעים מה לעשות היום? סימן שאין בידכם תוכנית עסקית מתאימה למצב והגיע הזמן לייצר אחת”

     

    טעות מס’ 7 בהקמת עסק – חוזים מגבילים

    גם הם גורם משמעותי שעשוי לפגוע בבית העסק. הסכמי בלעדיות, הסכמי זכיינות, הסדרים המגבילים את בית העסק במחיר, בנפח פעילות או במיקום גיאוגרפי הם רק חלק מזערי מהדוגמאות לחוזים שעשויים להשפיע על פעילות בית העסק.

    האם ההשפעה בהכרח שלילית? כמובן שלא. שיתופי פעולה מעולים עשויים להתחיל מנטילת מגבלות שונות. למשל הסכם זכיינות הוא אמצעי שמאפשר לבעל המותג לפקח על הספקים שונים של איכות העבודה אצל הזכיין, ובכך להבטיח כי הזכיין הבא יהנה מהמיתוג המעולה של הרשת. וזה לא צחוק, אין ספק ש”קפה משה” שנפתח לפני יומיים בקניון בחולון לא ימשוך את אותה כמות קהל כמו סניף חדש של ארומה למשל וחלק ארי בכך יש להסכם הזכיינות והפיקוח שארומה מבצעת באופן שותף.

    יש היגיון רב בנטילת הגבלות שונות, אך כאמור גם סיכונים. לעולם אל תכנסו לחוזה מגביל שאינכם מכירים ללא בחינה מעמיקה של כל סעיפיו. לא, לא על הכל ניתן להשפיע, אבל ללא הבנה ברורה של העסקה, אינכם יודעים לאן אתם נכנסים ואינכם יכולים לתכנן בצורה שקולה את צעדיכם.

    “הבנה מקדימה, ותכנון מקדים מדויקים, ימנעו מכם הערכת סיכונים שגויה.”

    זכרו שההגבלות שאתם עתידים לקחת על עצמכם אינן נעלמות ברגע שבו הדבר נוח לנו. ההגבלות ממשיכות ורובצות על ראשנו לכל התקופה הנקובה בהסכם הרלוונטי. פעמים רבות מדובר בהתחייבויות שיביעו את בית העסק מנזק כלכלי ועד לגזר דין מוות במקרי קיצון. לכן אני ממליץ בחום:

     

    כל הסכם משמעותי, ועל אחת כמה וכמה הסכם שיש בו בכדי להגביל את בית העסק יש לבחון 7 פעמים ולהיעזר באנשי מקצוע מתאימים (עו”ד, אנשים טכניים מתאימים  וכדומה) ולפני החתימה לייצר תוכנית עסקית מפורטת ומבוססת. רק לאחר בחינת כדאיות העסקה באופן רציונאלי – לבצע את הצעד ולצאת לדרך.
     
    תמיד צריך לזכור את ההבדל בין ניהול סיכונים והימור. ניהול סיכונים מבוסס על מידע, הימור… הוא כישלון אסטרטגי (שלעיתים רחוקות צולח).”

    לייעוץ חינם - השאירו פרטים

    השאר פרטים ונתקשר!
    או לחץ מטה והתקשר אלינו​​