הפעלת עסק ללא תוכנית עסקית

הפעלת עסק ללא תוכנית עסקית או תוכנית מיושנת:

עולם העסקים הוא עולם רחב ודינמי שמצריך גמישות ותושייה. בעולם העסקים ישנה חשיבות לזריזות והתאמה למציאות בשטח – חשוב לדעת "לקפוץ על ההזדמנות".

באופן כללי היכולת לפתור בעיות "תוך כדי תנועה" ולהתמודד עם קשיים תוך כדי הפקת רווחים היא יכולת חשובה מאוד ואילו הן תכונות מצוינות למנהל. אך האם סט התכונות הזה מתאים גם ברמה האסטרטגית? האם די בחשיבה מהירה וביצוע התאמות ותגובות למציאות?

התשובה היא כמובן שצריך הרבה מעבר לכך, כאשר העסק פועל ללא תוכנית ברורה אנו במידה רבה עוברים מעולם של ניהול סיכונים מחושב לעולם של הימורים. כן, מדי פעם הימורים משתלמים, וכאשר אנו מודעים למשמעות הסיכון לפעמים להמר זה אף הצעד הנכון. עם זאת לעולם ברמה האסטרטגית צריכה להיות תוכנית רקע על פיה יתנהל העסק.

מה עלול לקרות לעסק ללא תוכנית עסקית? אציג דוגמא:

משה הינו הבעלים והמנהל הישיר של בית העסק "משה תספורת לגברים". משה אדם כריזמטי וחד מחשבה וגם בעל מקצוע לא רע בכלל. משה זיהה את הפוטנציאל במספרת גברים במסגרת שיחת סלון עם מספר חברים אחרי שחזרו יחדיו מבית הכנסת.

משה שכר נכס מדודו אשר מחזיק במספר נכסים במרכז המסחרי הקטן שביישוב, רכש ציוד מספק לביצוע תספורות גברים שיספיק לאדם אחד (לו עצמו) והחל להפעיל את העסק.

העסק כמובן הצליח מאוד, ומשה הגיע למסכנה שהוא עובד קשה מדי והגיע הזמן להכניס לעסק עובדים חדשים – וכך הוא עשה.

משה החליט לשכור 2 עובדים נוספים ולהגדיל את בית העסק עצמו, כלומר שכר גם מקום רחב יותר מחבר של דודו שמואל ורכש ציוד נוסף לביצוע תספורות גברים.

המעבר הגיאוגרפי עבר חלק ולקוחותיו הקודמים של משה המשיכו איתו גם אל בית העסק החדש, עם זאת הינה הזמן חולף לו והינה מתברר שהעסק לא מרוויח – או יותר נכון למרוויח כמו פעם. העובדים החדשים אמינים וטובים, אבל אינם מבצעים את העבודה באותה היעילות והאכפתיות של משה וכמות הלקוחות אומנם עלתה, אך לא פי 3, לצערו של משה גם לא פי 2.

כאשר הגיע עונה חלשה יותר משה החל להיכנס לקשיים ונאלץ לפטר את עובדיו בכדי להחזיק את העסק בחיים.

לאחר פיטורי העובדים הגיע למצב בו הוא מחזיר הביתה סכום כספי הנושק לשכר המינימום וזאת בשל העובדה שבניגוד לעבר כיום הוא חתום על חוזה על נכס גדול פי שלושה (3 שנים קדימה) ומשלם פי 2.5 שכירות ביחס למספרה הקטנה המקורית שלו.

בדוגמה שלפנינו משה פעל על פי צו ליבו ופיתח עסק שפעל וסיפק את צרכיו למשך שנים ארוכות. הוא זיהה את מיצוי העסק הקיים והחליט לפעול לפיתוח העסק. גם ההשקעה ו"מהירות" הצמיחה היו הגיוניים באופן יחסי, עם זאת העסק כשל. האם יכל לדעת זאת?

התשובה היא חד משמעית כן. הכיצד? אם משה היה מתכנן את צעדיו באופן מקצועי היה לו קל בהרבה לזהות את הסיכונים הנלווים למהלכים בהם בחר לנקוט:

        האוכלוסייה פחות דתית באיזור העסק החדש (פחות צורך בספר "גבר")

        לא נעשה כל מחקר בכל הנוגע לרמת הצורך ב"מספרת גברים" בכל הנוגע לשאלת הביקוש באיזור.

        קיומם של מתחרים משמעותיים שמספקים שירותים לקהל הרחב (ממילא ה"ייתרון של העסק שלו נבע מה"צורך במספרת גברים").

        הפגיעה במותג "משה מספרת גברים" בכך שהחל לפעול באמצעות עובדים – זיהוי הנסיבות בגינן הצליח לפתח את העסק הראשון שלו.

        היעדר מחשבה על פיתוח העסק גם לאוכלוסיה הנשית אשר היא השלטת בקניון בו הוצבה החנות החדשה.

        לא בוצע כל תחשיב לצורך בחינת הפוטנציאל בהרחבת העסק.

        לא בוצע כל תכנון מקדים בכל הנוגע ליכולת העסק לעמוד בעלויות ההקמה והשימור של העסק במתכונתו החדשה.

        הרשימה עוד ארוכה מאוד…

במילים אחרות משה אולי היה מנהל מצוין, וידע כיצד לנהל את העניין באופן מיטבי בכל הנוגע לתפעול העסק, אך הוא נכשל כישלון מוחץ ברמה האסטרטגית ובסופו של יום ה"התרחבות" עלתה לו בנזקים כבדים ואבדן הכנסות למשך תקופה ארוכה.

אבהיר בנקודה זו שגם אם משה היה פועל על בסיס תוכנית עסקית מסודרת בשלביו הראשונים של בית העסק, היה עליו לייצר תוכנית חדשה לפני שהחל בהתרחבות. פעילות עסקית המבוססת על תוכנית עסקית שגויה או לא מעודכנת היא שגויה כמעט כמו פעילות "עיוורת" ללא תכנון מקדים.

מה צריך משה לעשות? לחזור לשולחן בסלון (או המשרד) ולתכנן את צעדיו היטב תוך בניית תוכנית הבראה סדורה לבית העסק. ומכיוון שמשה ואינו בעל ניסיון בתחום, רצוי מאוד שייעזר באיש מקצוע (יועץ עסקי-אסטרטגי).

תוכנית עסקית מפורטת היתה:

·        מספקת למשה כלים להקים את העסק בצורה יעילה כבר מהיום הראשון תוך התחשבות בפוטנציאל התרחבות ותכנון מקדים מתאים.

·        כוללת תוכנית תפעולית ברורה שלא היתה משאירה מקום לבזבוז זמן ומחשבה "תוך כדי תנועה" – עסק שפועל על פי תוכנית ברורה, פועל חלק ויעיל יותר.

·        כוללת מבחנים לפיהם ידע בעל העסק מתי הגיע הזמן לחשוב על התרחבות.

·        דורשת מחקר מתמיד וניהול נתונים – יצירת מאגר נתונים שיאפשר לבעל העסק לשקול בצורה אמיתית את ההתרחבות.

·        מבהירה לבעל העסק מהן החוזקות ומהן הרעיונות והעובדות על בסיסן נבנה העסק – הדבר מסייע מאוד בעת התרחבות שכן בעל העסק מודע לנסיבות בגינן העסק הצליח פעם ראשונה ויכול לבחון מחדש את ה"עסק החדש" לאור הנתונים.

·        גם רשימה זו היא כמובן אין סופית.

 

" פעילות עסקית ללא תוכנית עסקית מעודכנת הינה צעד מסוכן אשר מסיט את העסק מפעילות בסיכון מחושב לפעילות בבית הקזינו. חשוב לזכור, בקזינו הבית תמיד מנצח גם אם בודדים זוכים – בעסקים אל תהמר, תנהל סיכונים."

לייעוץ חינם - השאירו פרטים