רשלנות בניהול עסק

כל בעל עסק רוצה שהעסק שלו יצליח, וזאת עובדה. עם זאת אנשים רבים שוכחים שעסק הוא כמו תינוק, עם לא דואגים ומטפחים אותו הוא עלול לחלות ואף למות ומנגד, כאשר משקיעים בו זמן ואהבה הוא יכול לצמוח, להתפתח ולהפוך לדבר נפלא שבהחלט ניתן להתגאות בו.

קיימות דרכים רבות בהן אדם יכול לפגוע ואף לא פחות מלחבל בבית העסק שלו, במסגרת מאמר זה נציג חלק מהם:

רשלנות ניהולית? תוכנית עסקית, לוח זמנים, ניהול משימות 

סיסמאות יפות ומונחים חשובים שכל בעל עסק צריך לשים בראש מעייניו. עם זאת, אין להם כל שווי כאשר בעל העסק פשוט מתעלם מהם – באופן מכוון או בלתי מכוון.

"ניהול נכון = ניהול הנצמד לתוכנית העסקית."

רשלנות ניהולית והשגרה

שגרת החיים של העסק מפתחת בנו הרגלים מגונים והרגלים שעוזרים לנו "לעגל פינות" ולפעול באופן נוח יותר. צבירת הרגלים שכאלו עשויה להוביל לפיתוח ניהול רשלני. העסק לא מכניס הרבה בבקרים? בעל העסק מתחיל לאחר ב30 דק' בכל יום. קשה לנקות בכל יום את הגריל? מנקים פעם ביומיים.. (מה שגורם ללקוחות לראות בעיניהם את ההזנחה בבית העסק). ניהול שגרה על פי התוכנית העסקית והבניית הרגלים בהתאם הינם מפתח לניהול נכון ואחראי.

"ניהול נכון = לא להיכנע לשגרה ולהרגלים רעים"

 

לא להתרשל! מה ההפך מלשכוח? – לרשום. 

דחיינות או הפקרה של משימות בעלות אופי פחות משמעותי עשויה לעלות לנו ביוקר. לא ביצענו תשלום לספק קטן? לא ספרנו מלאי בחודש שעבר בשל לחצים?… האווירה הדינאמית של עולם העסקים דורשת מבעל העסק לשלוט בכל הנעשה בבית העסק, מכאן כי שיטתיות וסדר הם המפתח להצלחה. בעיה מינורית היום, עשויה להוכיח עצמה כבעיה של ממש בעתיד.

            "לזהות ולעקור את העשבים לפני שהם מכים שורשים"

 

ניהול מנומנם ופעילות מתוך הרגל 

גם הם בעיות שקשה מאוד להימנע מהם. בית עסק רווחי, רגיל להמשיך ולפעול על פי דרכו, לפעמים תוך שמירה על הדרך המוכתבת מכוח תוכנית עסקית ולפעמים מכוח האינרציה והנורמות שהתקבעו לאורך השנים. "הרי אם זה לא שבור למה לתקן?" התשובה היא שפעמים רבות לא כדאי לתקן, ולא כדאי לגעת יותר מידי. אך יש לזכור – כשהעסק מרוויח והמערכת עובדת, זוהי ההזדמנות הטובה ביותר לצמיחה. בנוסף בהחלט יתכן כי השוק משתנה לו אט אט ואנו מנהלי העסק איננו מזהים את הבעיות אשר עורבות לנו מעבר לפינה.

"שגרה חיובית היא חרב פפיות, יש לשמור על ערנות, לנצל הזדמנויות ולהימנע מקיבעון מחשבתי"

 

רשלנות ניהולית מובהקת – "חברמניות" וניהול עובדים 

לא תמיד עובדים ביחד. פעמים רבות יחס אישי ואכפתי יכול לעשות פלאים בכל הנוגע לרמת המוטיבציה של העובדים בבית העסק ולמען הסר ספק – עובד בעל מוטיבציה שווה את משקלו בזהב. עם זאת, כאשר אנו פועלים בצורה בלתי רשמית וללא גבולות ברורים, אנו פותחים דלת לתקלות רבות ובלתי צפויות, כשבראשן ירידה מידית במוטיבציית העובד כאשר בעל העסק והעובד נכנסים למחלוקת (מכל סיבה שהיא). יש לדעת כיצד לאזן בין הדברים ולפתח מקום עבודה שכיף לעבוד בו, אך לעמוד ולשמור על הנהלים והעקרונות שמשמרים את איכות ויעילות בית העסק.

"כולנו רוצים מקום עבודה נעים, נחמד ויעיל. לכן, כולנו כפופים לאותו ה"קוד" בצורה ברורה וקשיחה, זה לא אישי – וברור לך מדוע אני מאוכזב."

לסיכום!

אין בעל עסק שלא רוצה את טובת בית העסק אותו הוא מנהל, אך פעמים רבות השגרה או רוחות המציאות מכריעות ופוגעות בניהול העסק.

 

זכרו! אין כל שווי למחקר, תכנון או תוכנית עסקית מפורטת כל עוד לא מבצעים אותה באופן יעיל. פעילות יעילה מטעם מנהל העסק היא המפתח הראשון והחשוב ביותר להצלחה.

לייעוץ חינם - השאירו פרטים