תפריט ניווט מהיר
    Add a header to begin generating the table of contents
    Scroll to Top

    מה כוללת תוכנית עסקית?

    בכדי להבין ממה מורכבת תוכנית עסקית החלטתי לרכז עבור הקוראים את קווי
    היסוד שמאפיינים כל תוכנית עסקית טובה. יובהר כבר בשלב זה שיתכן והעסק שלכם דורש
    התייחסות לעניין זה או אחר שלא יופיע במסגרת ההסבר הקצר שאספק כאן. מטרת המאמר היא
    לספק כיוון, ואינה מהווה תחליף לבחינה מקצועית של תוכנית עסקית.

    נבהיר – ישנו הבדל מהותי בין תוכנית למשקיעים ותוכנית אופרטיבית לבית
    העסק. יובהר כי במסגרת מאמר זה נפרט לעניין תוכנית אופרטיבית לעסק.

    אז ממה תמצאו בתוכנית עסקית (תוכן עניינים):

           
    הקדמה, סיקור המצב
    הקיים ותיאור העסק נכון ליום הפעלת התוכנית
    – הצגת בית העסק כפי
    שהוא היום, לרבות האתגרים שהוא עומד בפניהם, מצבו הפיננסי והשיווקי ובכלל תיאור
    מפורט של בית העסק.

           
    מטרות– כל
    תוכנית טובה חייבת להתחיל בהגדרת מטרות מדויקת. לאור מטרות אלו (והמחקר הנלווה
    אליהן) אנו נבנה את התוכנית כולה.

           
    תוכנית פעולה אופרטיבית – פירוט
    פרוצדורות השונות אותן צריך לבצע בית העסק בכדי לתפקד. רמת הפירוט בשלב זה מתשנה
    ומותאמת לאופי העסק. שלב זה כולל מאלמנטים אסטרטגיים (משמעותיים מאוד) כמו פעולות
    רכש משמעותיות ועד לכתיבת תסריט לשיחה טלפונית מול לקוח. הסבר על הפעלת התוכנית
    השיווקית כחלק מתפעול העסק (הפניה אל התוכנית השיווקית והתאמות).

           
    תוכנית איסוף נתונים
    מקבילה
     – הדבר נעשה בד-בבד תוך ניהול העסק, אך לרוב תמיד נרצה להגדיר כלים
    באמצעותן אנו ממשיכים לאגור מידע על תפקוד העסק. כך נוכל בעתיד להתאים עצמנו בצורה
    מדויקת יותר למצב הדברים בשטח.

           
    תוכנית שיווק – אני
    נוהג להפריד את הממד השיווקי מ”התוכנית האופרטיבית” שכן לעניות דעתי
    מדובר במימד משמעותי מאוד וקריטי לכל בית עסק. באופן מיטבי תוכנית שיווקית תהיה
    בנויה כמו תוכנית עסקית “חדשה”, על כל שלביה לרבות מחקר מקדים משלה. מדובר
    בנושא, גדול ומשמעותי עליו נרחיב בהמשך.

           
    תוכנית פיננסית – מיהו
    קהל היעד, מה המודל הפיננסי (מכירת מוצר? מנוי חודשי? השכרה?) ותחשיבי פוטנציאל
    רווח.

     

    הקדמה, סיקור המצב הקיים ותיאור העסק נכון ליום הפעלת התוכנית:

    “מאיפה אני בא ולאן אני הולך” לפני שאני מתחיל לפעול וכדי
    שאוכל לבחון את הצלחת המהלכים שאני עתיד לבצע, כדאי מאוד שאדע מה מצבי הנוכחי.

    מטרת הפרק הזה של התוכנית היא לתאר את אוסף הנסיבות שהביאו אותי לרצות
    ולכתוב את התוכנית (הקדמה), וכן לתאר בצורה מפורטת את מצב בית העסק נכון להיום ככל
    שהעסק כבר פעיל. מדוע? ראשית לצורך מחקר כפי שהסברתי קודם לכן, אך אולי חשוב מכך מכיוון
    שבסופו של יום הדבר עושה לנו הרבה סדר בראש.

    כשאנחנו מגדירים בצורה מפורשת את מצב העסק, את נקודות הכוח והחולשה
    שלו, את הקהל הנוכחי שלו, את האופן בו הוא פועל ברמה התפעולית וכדומה, אנחנו
    יכולים לזהות נקודות תורפה בהן נרצה לטפל. מטרת הפרק הזה היא במידה רבה לסייע לנו
    בהמשך הדרך תוך כתיבת הפרק ה”מרכזי” (כל הפרקים חשובים כמובן) של
    “התוכנית התפעולית”.

    במסגרת הפרק הזה אנו נרצה להציג גם את הנתונים שהשגנו תוך ביצוע מחקר
    מקדים (להסבר בדבר מחקר מקדים לחץ כאן) וכן נוסיף עקרונות בסיסיים והנחות
    מוצא שאנו יוצאים מהן תוך הפעלת התוכנית (לדוגמה: אנו מניחים ללא מחקר מקדים שנשים
    קונות יותר בגדי ים מגברים, לאו דווקא מידע מדויק ובדוק, אך זוהי תחושת בטן שאנו
    לא מעוניינים לבחון בשלב זה). כל הדברים הללו נרשמים במסגרת הפרק הזה.

    הנתונים הללו משמשים אותנו לכל אורך כתיבת התוכנית וכן משמשים אותנו
    כאשר אנו באים לבחון את הצלחת התוכנית. אין די לבחון את שורת הרווח וההפסד, צריך
    לבדוק אילו מהנחות המוצא או הנתונים שלנו היו שגויים או לא מדויקים, בזכות הסדר
    וההגדרות הללנו נוכל לבודד את הבעיות שהובילו לירידה בצמיחה הצפויה ותקן אותן
    ולפעול בצורה יעילה יותר בעתיד.

    “הגדרה מדויקת
    ומפורטת של המצב הקיים, לרבות הצגת נתונים מהמחקר המקדים ומסקנותיו יאפשרו לבית
    העסק לבנות תוכנית עסקית מדויקת יותר, ואף לבחון לאורך זמן את הדברים בצורה מדויקת
    ואפקטיבית בהרבה.

     

    מטרות:

    בכדי להגיע אל  המטרה, ראשית
    יש להגדיר אותה במדויק. האם אנחנו רוצים להרוויח כסף מקהל הלקוחות הנוכחי שלנו?
    האם אנו רוצים לפתוח לעצמנו שוק חדש? להתנסות להתייעל וליישם שיטה ניהולית חדשה?
    כל מטרה כזו תוביל לתוכנית שונה לחלוטין.

    רבים מזלזלים בעניין המטרה וחושבים שמטרה כללית של “להרוויח
    כסף” זו מטרה מספיק טובה, ולאלו אני אומר – אולי. בהחלט יתכן שמה שאתם צריכים
    היא תוכנית מלאה ומקיפה כאשר באופן טבעי המטרה הסופית הינה השאת רווחים. אך בכדי
    לסיים את המסלול ולהגיע אל ההר אנו נאלץ לטפס על כמה גבעות ולעבור כמה מכשולים
    בדרך. חשיבה רחבה מאוד תמנע מאתנו להתייחס באופן נקודתי לכל הנקודות החשובות אליהן
    נרצה להגיע ברך אל הפסגה.

    הגדרת מטרות ביניים היא חלק בלתי נפרד מהגדרת דרך הפעולה שלנו להצלחה –
    אל לנו לשכוח שתוכנית עסקית היא בסך הכל ה”דרך” בא אנו רוצים להגיע אל
    אותה פסגה, ולרוב הדרך הזו רצופה אתגרים, שאם אנו חוצים אותם, אנו צריכים לשנות את
    אסטרטגיית הפעולה שלנו ולצמוח באופן שונה אפקטיבי יותר ומותאם למצב הקיים.

    “ניהול עסק זה
    מסע שייט בו הרוחות וזרמי הים משפיעים על המסלול באופן קבוע, אבל אל לו לקברנית
    לשכוח לאן הוא צריך להגיע, אחרת הוא עוד יימצא עצמו בלב ים, עם מפרס שבור. תמיד
    חשוב לדעת לאן אנו רוצים להגיע, ומהן הנקודות בהן אנו מעוניינים לעבור.”

     

    תוכנית פעולה אופרטיבית:

    תוכנית הפעולה היא ה”לב” של התוכנית העסקית – כאן בעצם ישנו
    ספר הוראות הפעלה לפיו העסק יפעל בתקופה הקרובה. תוכנית הפעולה יכול ותהיה מדויקת
    בצורה מחרידה או כללית וגמישה, הכל בהתאם למטרות ולאופיו של בעל העסק ומנהליו.
    תוכנית הפעולה יכולה לכלול אין ספור אלמנטים ופרוצדורות, לצורך המחשה בלבד אציג
    כמה מהן כאן:

           
    ניהול לו”ז
    עובדים ובעלים: מה? מתי?

           
    נהלי פתיחת העסק:
    קודם מנקים את הרצפה?
     פותחים
    קופה? פרודרודת עבודה.

           
    פרוצדורת תפעול
    בסיסית: הלך הניהול הרגיל של העסק.

           
    נהלי סגירת בית העסק

           
    הגדרת איסוף נתונים: התקנת פרוצדורה לאיסוף נתונים תוך כדי תנועה

           
    נהלי עבודה: שעות,
    אופי העבודה, דרישות…

           
    תוכנית תמלוגים
    להעלאת מורל העובדים.

           
    תוכנית רכש: שיטה
    סדורה לבחינת ספקים, וביצוע רכש.

           
    תסריט מכירה: טלפוני
    או פרונטלי, מתסריט שלם וברור מה ואיך נאמר ללקוח ועד לנקודות חשובות שעל המוכר
    לעבור במהלך שיחת המכירה (
    GUIDELINES).

           
    תוכנית תפעול מכירה
    מרחוק: מה הפרוצדורה מ0 ל 100 כאשר מתקבלת הזמנה באתר העסק.

           
    תוכנית למענה לתלונה
    מלקוח.

     

    הרשימה כמובן אין סופית, על הפרק הזה של התוכנית לאזן בין הצורך
    בגמישות והצורך בוודאות וביטחון ולפרט באופן מדויק את פרוצדורות העבודה לפיהן עתיד
    להתנהל העסק.

    לא כל בית עסק נזקק לתוכנית כל כך מפורטת, בהחלט יתכן ותוכנית שתציג
    קווי מתאר תספק מענה ראוי לעסקים מסוימים ובפרט עסקים צעירים שעדין אין בידנו
    מספיק נתונים בכדי לבצע אופטימיזציה של הליכי עבודה נקודתיים.

    עם זאת וככל שהעסק גדל, בהחלט יש לשקול להעלות על הכתב את פרוצדורות
    העבודה ש”נוצרו” תוך כדי תנועה והוכיחו עצמן כיעילות תוך כדי ניתוח אותן
    פרוצדורות והתחלת קביעתם של נהלי עבודה נקודתיים יותר. בסופו של יום כל מערכת
    צריכה יציבות, ועסק בינוני לעולם לא יוכל לעמוד באותה רמת תשומת לב (מצד הדרג
    הניהולי) כמו עסק קטן – פשוטו כמשמעו יש הרבה יותר “מה לנהל”, כאן
    נכנסים נהלים יותר נקודתיים לתמונה.

    התוכנית האופרטיבית משלבת בתוכה גם את הפן השיווקי, או כפי שאני נוהל
    לעשות, משכללת לתוכה הפניה ותיעול זמן ליישום התוכנית השיווקית (אשר אני נוהל
    לרשום בנפרד). בעלי עסקים רבים לא מבינים זאת, אך הפעלת עסק נכונה כרוכה בהפעלה
    סיזיפית ומתמדת של התוכנית השיווקית, פעמים רבות הפן השיווקי במידה רבה חשוב כמו
    הפן הניהולי אם לא יותר ממנו.

    מטרת העל של הפרק האופרטיבי בתוכנית העסקית היא לספק למפעיל העסק ספר
    “הוראות הפעלה” לפיו יש לנהל את העסק.

    ספר שכזה מונע את אחד המצבים הבעייתיים ביותר שיכול לחוות עסק – שגרה.
    עסק טוב בסופו של יום מגיע למצב בו הוא מתנהל על פי הנהלים שנתקבעו בו לאורך
    השנים. “אם זה לא שבור למה לתקן”? זו גישה נפלאה למי שמעוניין לחיות
    בצורה סבירה מעסק מתגלגל, אך אדם שמעוניין לשיא רווחים ולהתפתח צריך לנצל כל שעה
    פנויה וכל משאב שבדיו לקידום רווחיו. ואיך ידע מה לעשות בזמן ובמשאבים שברשותו? –
    יחזור ויקרא את התוכנית האופרטיבית.

    תוכנית טובה צריכה לכלול שלבים לפיהן על בעל העסק להתנהל, כאשר המטרה
    היא לספק לו פרוצדורות עבודה שבשגרה לצד מענה לשאלה: “מה הכי יעיל שאעשה
    בזמן\משאבים הנוספים שבידי?”.

    “אני יושב פה
    ליד הקופה וממתין כל יום 3 שעות בממוצע ללקוחות, אם רק היתה לי דרך לקדם את העסק
    בזמן הזה.. אם רק היתה לי תוכנית שמסדירה מה עלי לעשות במצבים כאלו? רגע.. הכל
    רשום פה בתוכנית האופטיבית בצורה מפורטת– כן, יצירת תוכן לאתר, וגם קידום העמוד
    העסקי בפייסבוק וגם….”

     

    רבים מאמינים כי התפתחות דורשת זמן, אך זה לא מדויק. פיתוח דורש
    תהליך, תהליך דורש כי פעולות מסוימות יבוצעו. בעל עסק אשר פועל על פי תוכנית עסקית
    חוסך את הווקום שנוצר מתוך “חיי השגרה של העסק” ומתנהל בכל רגע נתון
    במטרה להמשיך ולבצע את התהליך – בכך הוא יכול להתפתח רבות גם בזמן קצר מאוד.

    אין ספק שכל בית עסק צריך תוכנית אופרטיבית מותאמת באופן מושלם
    למידותיו וכי אין תוכנית אחת נכונה לכולם. ישנם אספקטים שונים שעלינו לחשוב עליהם
    בכל פעם מחדש כמעט בכל עסק, אך בסופו של יום תוכנית נקודתית ומדויקת, לא רחבה מדי
    אך גם לא צרה זו תוצאה הדורשת אמנות שיש ללמוד ולשפר כל הזמן. מומלץ מאוד לפנות
    לייעוץ מקצועי לפני שהנכם פונים לשינויים משמעותיים או פתיחה ראשונית של בית עסק.

    תוכנית איסוף נתונים מקבילה

    “ידע הוא כוח”, ידע הוא כלי, וחכמים יגידו כי ידע הוא
    הבסיס לכל פעולה עסקית שאתם איי פעם תרצו לבצע.

    תוכנית שיווק

     

    תוכנית פיננסית

    באופן דומה וכחלק מהגדרת אותן מטרות ביניים, אני נוהג לקבץ בפרק זה גם
    את התוכנית הפיננסיות, כלומר הרעיונות או הדרכים האפשריות בהן יכול בית העסק להביא
    כסף הביתה.

    כאן נעשה שימוש במידע ובהשערות שאספנו בפרק ההקדמה, ונבסס את התוכניות
    הפיננסיות שלנו תוך יישום (תיאורטי כמובן) הנתונים שבידנו על כל דרך פיננסית שנבחר
    לנתח במסגרת התוכנית.

    מהי כוללת תוכנית פיננסית?

           
    גודל פוטנציאלי של
    קהל היעד שלנו

           
    הגדרת השיטה (מודל)
    בה אנו רוצים לעבוד ברמה הפיננסית (מנוי חודשי? מכירת מוצר? רישיון?)

           
    הצגת תחשיבים בכל
    הנוגע לפוטנציאל הרווח הצפוי

    סיכום:

    מעוניין בשירות ייעוץ עסקי?

    השאר פרטים ונתקשר!
    או לחץ מטה והתקשר אלינו​​